رقیب جدید ایران‌خودرو و سایپا در راه است
می نویسم ، یعنی هستم ...
درباره وبلاگ


سلام خوشحالم كه در فضاي سايبري ميتونم لينكها و عكسها و مطالبي رو كه به نظرم قشنگن رو براي بينندگان مادنگار نشون بدم بعضي وقتها هم حرفهائي كه هيچ جا شنيده نميشن رو اينجا بزنم. من که از یاد تمام آشنایان رفته ام !! وای بر من گر تو هم روزی فراموشم کنی... ياعلي مدد
نويسندگان
شنبه 21 اسفند 1389برچسب:, :: 1:28 :: نويسنده : مهدی پارسا

گرچه قطب‌های خودروسازی ایران هرچه بیشتر در جهت خصوصی‌سازی و استقلال عمل حرکت می‌کنند، ولی در مقابل به نظر می‌رسد که این شرکت‌ها باید خود را برای مواجهه با یک رقیب تازه نفس و البته قدرتمند آماده کنند.



به گزارش ایسنا، طبق اخبار منتشر شده، وزیر صنایع و معادن به معاون خود ماموریت داده با تشکیل شرکتی نسبت به طراحی و تولید یک خودرو کاملا ایرانی اقدام کند. شرکتی که به نظر می‌رسد به رقیبی قدرتمند در برابر ایران خودرو و سایپا تبدیل خواهد شد.

دو قطب فعلی خودروسازی کشور در مسیر خصوصی‌سازی قرار داشته و دیر یا زود به طور ۱۰۰ درصد خصوصی اداره شده و خارج از حیطه عملکرد دولت قرار خواهند گرفت. در این زمینه سایپا سریع‌تر از رقیب خود عمل کرده و با توجه به ترکیب هیات‌مدیره آن می‌توان گفت که بخش عمده‌ای از آن خصوصی شده است. واقعیتی که عدم اجرای مصوبه دولت در خصوص کاهش ۱۰۰ هزار تومانی قیمت خودروهای داخلی پس از هدفمندسازی یارانه‌ها از مظاهر آن است.

در این شرایط به نظر می‌رسد با توجه به شرایط انحصاری تولید خودرو در کشور، شکل‌گیری قطب سوم در این زمینه کمک زیادی به تعدیل بازار خودرو کشور در سال‌های آینده خواهد داشت.

برخی از کارشناسان معتقدند در چند سال آینده ممکن است پس از خصوصی‌سازی کامل ایران خودرو و سایپا، تصمیم‌گیری در خصوص شرایط و قیمت خودروهای تولیدی در این شرکت‌ها تنها به دست چند عضو هیات‌مدیره افتاده و حتی حقوق مصرف‌کنندگان ضایع شود.

به گفته آنان، در آن شرایط نیز احتمالا دولت با توجه به تعداد کارگران شاغل در این شرکت‌ها و برخی از عوامل دیگر، قدرت عمل چندانی در استفاده از ابزار تعرفه برای تعدیل بازار خودروی داخلی و دفاع از حقوق مصرف‌کنندگان نخواهد داشت.

در این شرایط شاید اقدام وزارت صنایع و معادن در ایجاد قطب سوم خودروسازی کشور بهترین راهکار برای جلوگیری از بروز این احتمالات در آینده باشد. به هر حال حداقل دستاورد شکل‌گیری یک شرکت جدید با هدف طراحی و تولید خودرو کاملا ایرانی، افزایش رقابت در بازار انحصاری تولید خودرو و کمک به رشد کیفی محصولات خواهد بود.

در آن صورت دیگر قطب‌های فعلی خودروسازی کشور نخواهند توانست برخی از خودروهای از رده خارج خود را تنها به دلیل سودآوری بالا، همچنان تولید و روانه بازار کنند.

طبق اخبار منتشر شده، طی حکمی از سوی وزیر صنایع و معادن، سید مجیدهدایت (رئیس هیات‌عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران) مأموریت یافته در راستای افزایش رقابت‌پذیری و توسعه محصولات جدید در کشور در قالب یک شرکت حقوقی مستقل نسبت به طراحی و تولید یک خودرو کاملا ایرانی با استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی در استان اصفهان از قبیل طراحی و تولید قطعات، مجموعه‌ها، بدنه و برند اقدام کند.

انتخاب استان اصفهان نیز با توجه به وجود کارخانه‌های فولاد و ریخته‌گری و امثال آن می‌تواند مزیت بالایی برای ساخت یک کارخانه خودروسازی در آن به حساب آید؛ اتفاقی که باید آن را به فال نیک گرفت.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پیوندهای روزانه