خداحافظي علي معلم دامغاني با دنياي شعر و شاعري
می نویسم ، یعنی هستم ...
درباره وبلاگ


سلام خوشحالم كه در فضاي سايبري ميتونم لينكها و عكسها و مطالبي رو كه به نظرم قشنگن رو براي بينندگان مادنگار نشون بدم بعضي وقتها هم حرفهائي كه هيچ جا شنيده نميشن رو اينجا بزنم. من که از یاد تمام آشنایان رفته ام !! وای بر من گر تو هم روزی فراموشم کنی... ياعلي مدد
نويسندگان
سه شنبه 10 اسفند 1389برچسب:, :: 17:36 :: نويسنده : مهدی پارسا

در اختتاميه جشنواره بين‌المللي شعر فجر مطرح شد؛
خداحافظي علي معلم دامغاني با دنياي شعر و شاعري
 


 

خبرگزاري فارس: علي معلم دامغاني در مراسم اختتاميه شعر فجر گفت: بنده در سلسله اهل شعر خدمت مي‌كنم، اما امروز سرزمين ما مملو از شاعران جواني است كه فرصت از آنِ آنان است، بنده از اين رو با دنياي شعر خداحافظي مي‌كنم.
 ه گزارش خبرنگار فارس آيين پاياني پنجمين جشنواره بين‌المللي شعر فجر دقايقي پيش (سه‏شنبه) با حضور دكتر محمود احمدي‌نژاد، رييس جمهور و سيدمحمد حسيني، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در تالار وحدت به پايان رسيد.
 ر اين مراسم كه با حضور رئيس جمهور برگزار مي‌شد، بزرگاني چون؛ حجت‌الاسلام محمد مهدي محمدي گلپايگاني، علي معلم دامغاني، حجت‌الاسلام سيدمحمدرضا ميرتاج‌الديني، بهمن دري، مجيد حميدزاده و تني چند از شاعران داخلي و خارجي حضور داشتند.

 ر آيين پاياني پنجمين جشنواره بين‌المللي شعر پس از ارائه گزارش طالبيان، استاد مشفق كاشاني غزلي در مورد انقلاب اسلامي و حضرت مهدي عجّل الله تعالي فرجه الشريف براي حاضران خواند.
 س از وي يكي از شاعران كشور ازبكستان با نام "جعفر ترمذي " روي سن آمده قطعاتي را درباره سرزمين ‌فارسي‏زبانان براي ميهمانان قرائت كرد.

  علي معلم از عرصه شعر خداحافظي كرد

 ما از نكات جالب اين آيين پاياني سخنان علي معلم دامغاني رئيس فرهنگستان هنر بود كه همگان را شوكه كرد، دامغاني در سخنان خود كه پس از قرائت شعرش صورت گرفت، عنوان كرد: شايد شاعران در روزگاري سخناني مي‌گفتند كه به وقت خود زياده‌گويي بود، اما تاريخ نشان داد بسياري از رؤياهاي آنان تعبير شده است؛ اما بنده باور دارم وعده خداوند تعالي را درباره مردي و مردانگي شجاعاني كه در اين سرزمين هستند؛ محقق خواهد شد، حكمت رهبر فرزانه انقلاب و رياست جمهوري اسلامي ايران را كه از زبان ديگران فجر همه ايرانيان است؛ اما در اين سرزمين حتي يك قلم هم هنوز از كرامت او دفاع شايسته‌اي كه بايد، نكرده است.
 ي افزود: ساليان درازي است كه بنده در سلسله اهل شعر خدمت مي‌كنم، اما امروز سرزمين ما مملو از شاعران جواني است كه فرصت از آنِ آنان است، بنده از اين رو با دنياي شعر خداحافظي مي‌كنم.
 ي در خاتمه اين شعر را خواند و جايگاه را ترك كرد:
 رفتيم و عشق را به رقيبان گذاشتيم/ رفتيم و داغ بر دل هجران گذاشتيم/ در ما نبود طاقتي سوز و گداز عشق/ اين سوز و اين گداز به ايشان گذاشتيم "

  گلپايگاني: در خاورميانه شاهد برافراشته شدن پرچم عدالت‎خواهي هستيم

 س از سخنان اين شاعر بزرگ كشورمان حجت‌الاسلام محمدي گلپايگاني، رييس دفتر مقام معظم رهبري شعري را به مردم مظلوم غزه تقديم كرد و گفت: بنده شاعر نيستم اما گاهي چيزي تراوش كرده آن را مكتوب مي‌كنم.
 ي ابراز داشت: مردم مظلوم غزه امروز زير يوغ چكمه‌هاي ظلم اسرائيل در رنج و سختي هستند، خوشبختانه امروز در خاورميانه شاهد برافراشته شدن پرچم عدالت‎خواهي در كشورهاي عربي بزرگ و اسلامي هستيم. ان‎شاءالله در آينده اين راه ادامه خواهد داشت تا جايي كه ظلم وجود نداشته باشد.
 ه گفته وي، ما اين امر را براي ظهور حضرت مهدي عجّل الله تعالي فرجه الشريف طليعه مي‌دانيم؛ چرا كه در قرآن آمده، خداوند زمين را پس از مرگ زنده مي‌كند و در اين راستا امام صادق عليه السّلام مي‌فرمايند: خداوند متعال با عدالت زمين را زنده مي‌كند پس از آنكه پر شده باشد از ظلم و جور، و اين امر ان‎شاءالله به دست حجت حق حضرت مهدي عجّل الله تعالي فرجه الشريف محقق خواهد شد.

  بيگي حبيب آبادي: اميدواريم سال آينده بخش نقد، پژوهش و ترجمه به جشنواره افزوده شود

 ر ادامه اين مراسم پرويز بيگي حبيب‌آبادي دبير پنجمين جشنواره بين‌المللي شعر فجر با ارائه سخناني بيانيه هيات داوران را قرائت كرد اما پيش از آن گفت: شعر به عنوان هنر ملي و ثروت ملي ايران بايد همواره موجب توجه خاص قرار گيرد. شعر اولين هنر سرزمين من است، از ديرباز تا به امروز و به اعتبار آن از امروز تا آينده.
 ي تصريح كرد: جشنواره پنجم كاملا رقابتي است و تمام سنين را شامل مي‌شود، همه مضامين و قالب‌ها و حوزه‌هاي شعري را نيز در بر مي‌گيرد.
 ي با اشاره به فراخوان يادآور شد: نكته مهم در فراخوان پنجم اين جشنواره اينكه در فراخوان اعلام شده كليه شاعران با هر گرايش و سليقه و سبك شعري مي‌توانند در جشنواره حاضر باشند.
 بيب‌آبادي با تاكيد بر اهداف جشنواره اضافه كرد: كشف و حمايت از استعدادهاي برتر در حوزه شعر، ايجاد زمينه براي آفرينش شعر به عنوان هنر و ثروت ملي اين سرزمين كهن، نهادينه كردن موضوع شعر به يك دغدغه ملي، ايجاد زمينه و فضاي مناسب براي تعامل و ارتقاي شاعران ايران و جهان، ارج نهادن و تجليل از شاعران پيشكسوت، ايجاد وفاق و همدلي مضاعف ميان شاعران از اهداف ماست.
 بيب‌آبادي عنوان كرد: تمام تلاش ما در پيگيري اين اهداف است، به بخشي از آن رسيده و بخشي در آينده محقق خواهد شد.

 ي با اشاره به حضور شاعران در پنجمين جشنواره شعر فجر گفت: 41 درصد از شاعران شركت كننده را بانوان تشكيل مي‌دهد. اين آمار نسبت به سال‌هاي گذشته با افزايش مواجه است و بايد آگاه بود كه امسال حضور شاعران بيش از 100 درصد نسبت به سال گذشته افزايش داشته است.
 بير اجرايي اين جشنواره بيان كرد: امسال چهره‌هايي در مراسم اختتاميه معرفي مي‌شوند كه حاصل كشف ما در جشنواره هستند، چهره‌هاي تازه شعر كه تاكنون در چنين جشنواره ملي به اين گستردگي عنواني نداشته‌اند.
 ي عنوان كرد : اميدواريم همان‎گونه كه در دوره پنجم بخش سرود و ترانه به جشنواره افزوده شد، سال آينده شاهد پيوستن بخش نقد و پژوهش و ترجمه باشيم.

 ي در ادامه به قرائت بيانيه هيات داوران پرداخت و گفت: ادبيات به‌ويژه شعر فارسي در طول تاريخ همواره آيينه تمام‌نماي روزگار خويش بوده، هست و خواهد بود. در عصر حاضر و به ‌ويژه در سه دهه اخير شعر به عنوان هنر ملي ايرانيان، رساترين فرياد بوده و پژواك اين صداي شريف به زلالي و زيبايي جهان افزوده است.

 ي در ادامه توضيح داد: شعر فارسي تجلي‌گاه انديشه‌ها، باورها، اعتقادات، حماسه‌ها، رشادت‌ها، ژرف‌بيني‌ها و زلال‌انديشي ايرانيان پاك‌انديش و يكتاپرست است و توانسته ضمن بر دوش كشيدن رسالت خطير فرهنگ‌سازي، از كارآمدترين ابزارها در انتقال فرهنگ باشد.
 يگي حبيب‌آبادي افزود: از اين روست كه شعر فارسي شأني والا در نگاه انديشمندان تاريخ داشته است و دارد. مقام رهبري نيز از شعر علاوه بر هنر ملي به عنوان ثروت ملي ياد كرده‌اند و بر گسترش آن تاكيد داشته‌اند.

 ي در پايان و در ادامه قرائت بيانيه هيات داوران تشريح كرد: "هيات داوران اين دوره از جشنواره شعر فجر با اعتقاد راسخ به نقش چشم‌گير شعر در فرهنگ‌سازي و انتقال فرهنگ‌ و همچنين وقوف بر اين امر كه داوري در چنين جشنواره‌اي تا چه حد بر جريان شعري كشور تاثيرگذار خواهد بود، با بررسي 41 هزار و 90 اثر ارسال شده به دبيرخانه جشنواره طي چهار مرحله نيمه مقدماتي، مقدماتي، نيمه‌نهايي و نهايي در چهار حوزه، نظر نهايي خود را اعلام كرد ".
در ادامه دكتر محمود احمدي نژاد به سخنراني پرداخت و در خاتمه تمامي برگزيدگان با رئيس جمهور عكس يادگاري گرفتند.
 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پیوندهای روزانه